Digital Forretningsudvikling

De fleste organisationer mangler ikke IT løsninger, men bør i stedet kigge på forretningens behov i et fremtidsperspektiv: Hvordan passer løsninger til de behov, organisationen vil få fremover; hvordan sikres data, lever de op til krav om sikkerhed og hvad forventer brugerne? Nogle gange kan nye forretningsbehov opfyldes ved at kigge på anvendelsen af de eksisterende løsninger og etablere små ændringer og nye processer.

Analyse af forretningsbehov
 Nye IT løsninger kan blive en stor organisatorisk gevinst, og de kan blive en herreløs hund, som ingen bruger og som for mange mennesker har kastet tid, kræfter og penge efter. I analysefasen skal forretningens behov analyseres for at vurdere, om eksisterende løsninger eller ændrede processer kan indfri behovene et stykke af vejen. Hvis der er behov for nye løsninger, skal fremtidigt forretningsejerskab for løsningen etableres

Systemvalg og arkitektur
 Et udbud med krav og vægtede valgkriterier til IT løsning skal sikre en transparent proces, hvor der vælges en løsning som passer til organisationens behov, IT strategi samt ønsker til arkitektur, og med valg af en partner, som passer til organisationens ressourcer og kompetencer. Alternativ kan en POC give et fingerpeg om, hvorvidt den testede løsning kan være en farbar vej at gå

Projektledelse systemimplementering og forandringsledelse
 Ved projektledelse af systemimplementering er organisering, stakeholder management og forandringsledelse helt essentielt for at kunne skabe et fælles projekt med engagerede deltagere, som hver især kan bidrage til projektet og ikke mindst den gode historie om løsningen, som skal bane vejen for skalering til resten af organisationen

Processer
 Etablering af nye processer og løbende dokumentation af disse er afgørende for hvordan løsningen tages i brug og hvor lang levetid, den får. Jo mere arbejde, der er lagt i at udvikle processer, best practice og ’sådan gør vi’, desto større succes får organisationen i forhold til ensartet brug af løsningen og dermed kvalitet i anvendelse, data og rapportering